Ticketmaster gehacked: wat moet ik doen?
Ticketmaster gehacked: wat zijn de gevolgen en wat moet ik doen?
Gehackt: wat nu?
Gina Doekhie
Gehackt: wat nu?
06/11/2024
2 min
0

Ticketmaster gehacked: wat moet je doen?

06/11/2024
2 min
0

Een hackersgroep ShinyHunters claimt dat het 560 miljoen persoonlijke gegevens heeft gestolen van Ticketmaster. De groep eist een losgeldbedrag van een 500.000 dollar in ruil voor het niet openbaar maken van de data. Dit is al eerder gebeurd bij Ticketmaster, namelijk in 2018.

Het Amerikaanse moederbedrijf van Ticketmaster, Live Nation Entertainment, bevestigt de diefstal en heeft een onderzoek ingesteld. Deze gelekte data omvat persoonlijke informatie zoals namen, adressen, e-mailadressen, telefoonnummers, gedeeltelijke creditcardgegevens en Ticketmaster-accountinformatie zoals kaartverkoop en eventgegevens. Het is nog niet bekend of er ook Nederlandse slachtoffers zijn, maar door de omvang van deze datalek is dat wel aannemelijk.

Heb jij ooit een kaartje gekocht via Ticketmaster, lees dan hier verder over wat je dan moet doen?

Ticketmaster gehacked

Wat moet ik doen als ik een Ticketmaster-gebruiker ben?

Als je een Ticketmaster-gebruiker bent, is de kans groot dat jij slachtoffer bent geworden van deze hack. Dit betekent dat gevoelige en persoonlijke informatie van jou op straat liggen, jouw adres, e-mailadres, telefoonnummer en financiële informatie. Het is belangrijk om te realiseren dat dus ook kwaadwillende deze informatie tot hun beschikking kunnen hebben. Daarom is het van belang om jezelf te beschermen tegen toekomstige cyberaanvallen.

Wijzig je wachtwoord

Hoewel wachtwoorden mogelijk niet zijn gehackt, is het een goede voorzorgsmaatregel om het wachtwoord van je Ticketmaster-account te wijzigen. En wijzig ook alle wachtwoorden van alle andere accounts waarbij jij ditzelfde wachtwoord gebruikt.

Controleer creditcardactiviteiten

Bekijk regelmatig creditcardoverzichten om ongebruikelijke activiteiten op te sporen die kunnen wijzen op identiteitsdiefstal of fraude. Als dit gebeurt, meld dit direct bij de creditcard maatschappij.

Telefonische cyberaanvallen

Pas op cyberaanvallen die telefonisch worden uitgevoerd, zoals bankhelpdeskfraude. Als iemand belt met een spoedvraag waar om persoonlijke informatie wordt gevraagd, hang de telefoon op. Bel zelf het bedrijf op via het telefoonnummer die je kent, of via de app en verifieer de spoedvraag.

Wees voorzichtig met phishing

Wees waakzaam over mogelijke phishing-pogingen die kunnen voortvloeien uit dergelijke inbreuken. Klik niet op verdachte links en verstrek geen persoonlijke informatie als reactie op ongevraagde verzoeken.

Ook organisatoren kunnen slachtoffer zijn van deze datalek. Als zij kaartjes via Ticketmaster verkochten kan de data van hun klanten op straat liggen, en dit ondermijnt het vertrouwen van klanten. Klanten verwachten dat hun persoonlijke gegevens veilig zijn. Een inbreuk van deze omvang kan het vertrouwen in de betrokken organisatoren aantasten, wat mogelijk gevolgen heeft voor toekomstige verkopen en bezoekersaantallen.

Cyberveilig

Conclusie

Het datalek bij Ticketmaster herinnert ons eraan hoe kwetsbaar onze persoonlijke informatie is op het internet. We vertrouwen onze digitale identiteit toe aan bedrijven en instanties die hun beveiliging niet op orde hebben. Helaas zijn wij hier het slachtoffer van. Maar gelukkig zijn er instanties zoals de Autoriteit Persoonsgegevens die toezicht houdt en boete uitdeelt voor het niet op orde hebben van de beveiliging. Ondanks de verantwoordelijk bij de bedrijven en instanties voor het beveiligen van onze informatie, moeten we ook zelf goed nadenken waar en aan wie we onze gegevens verstrekken. Hoe we onze eigen digitale informatie beveiligd opslaan en hoe we om moeten gaan als onze gegevens zijn gelekt.

Reacties