Cybercriminaliteit komt steeds vaker voor. Zowel particulieren als bedrijven hebben hier last van. Cybercriminelen kunnen grote schade aanrichten. Vaak proberen ze grote geldbedragen af te persen. Dit is niet het enige gevolg van cybercriminaliteit. In dit blog kijken we naar: wat is cybercriminaliteit precies, welke soorten zijn er, hoe vaak komt het voor en wat kun je doen zodra je er mee te maken hebt?
Wat is cybercrime?
Cybercrime of cybercriminaliteit is de verzamelnaam voor online criminaliteit. Dit zijn misdaden die worden gepleegd met een ICT-middel gericht op een ICT-middel. Inbrekers glippen online naar binnen en richten daar schade aan. Het doel is vaak om data te stelen waarmee mensen of bedrijven afgeperst kunnen worden.
Ongeveer een op de vijf bedrijven krijgt te maken met cybercriminaliteit. In 2021 was 17% van de Nederlandse bevolking het slachtoffer van online delicten of incidenten. Om die reden is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de verschillende soorten cybercrime, risico's in te schatten en jezelf te wapenen tegen online criminelen.
Welke soorten cybercriminaliteit zijn er?
Cybercriminaliteit komt in allerlei vormen voor. We hebben de meest bekende vormen voor je op een rij gezet.
Ransomware
Ransomware is schadelijke software, of malware die op je computer geïnstalleerd wordt. Malware staat voor software die schadelijk is. Deze malware blokkeert en versleutelt data en wordt pas weer vrijgegeven zodra er losgeld is betaald. Ransomware wordt om die reden ook wel gijzelsoftware genoemd.
Phishing
Phishing is een bekende vorm van internetfraude waarbij mensen via een valse mail of website wordt gevraagd naar persoonlijke gegevens. Het kan zijn dat je een mail krijgt met een valse link. Klik je nietsvermoedend op deze link, dan is er een grote kans dat cybercriminelen je geld of belangrijke data stelen.
- Lees ook: ''Hoe weet ik of een link veilig is?''
DDoS
DDoS staat voor Distributed Denial of Service. Met een DDoS-aanval wordt een website of app bedolven onder een gigantische hoeveelheid internetverkeer zodat deze website dit niet meer kan verwerken. Het doel van hackers is om hiermee de website of de server onbruikbaar te maken.
In eerste instantie werden DDoS aanvallen vaak ingezet om websites van overheden, banken of creditcardmaatschappijen plat te leggen. Tegenwoordig zien we dit ook vaker bij midden- en kleinbedrijven. Soms wordt een DDoS aanval ingezet als een statement voor een bepaald standpunt. Maar vaker dan dat is het een manier voor criminelen om je data te stelen.
Identiteitsfraude
Bij identiteitsfraude maken criminelen gebruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Heel simpel gezegd is het dus zo dat iemand jouw digitale identiteit overneemt en dit misbruikt. Dit kan zijn door spullen te kopen op jouw naam, maar ook door jouw foto's, naam of andere gegevens te gebruiken voor valse social media accounts. Dit gebruiken cybercriminelen om weer andere mensen op te lichten, zoals jouw vrienden of klanten. Dit kan zowel voor bij particulieren als bedrijven voorkomen.
Account Take Over (ATO)
Bij een ATO wordt het profiel waarmee je inlogt om bestellingen te doen bij een webshop misbruikt door criminelen. Hackers loggen in met gestolen wachtwoorden en doen bestellingen op jouw naam. Jij krijgt de rekening, maar niet de spullen. Vaak gebruiken ze achteraf betalen als dat is ingesteld in jouw account.
Helpdeskfraude
Word je gebeld door een servicebalie of klantenservice en vragen ze of je jouw gegevens met ze wilt delen? Helpdeskfraude is een vorm van cybercrime waarbij je contact hebt met iemand die zich voordoet als een medewerker van een bank, de overheid of een bedrijf. Ze vragen je om belangrijke gegevens te delen. Criminelen misbruiken deze gegevens bijvoorbeeld om je geld te stelen. Om je vertrouwen te winnen maken cybercriminelen hier vaak gebruik van gegevens die zijn betrokken bij een datalek. Hierdoor weten ze bijvoorbeeld jouw BSN of IBAN-nummer waardoor het geloofwaardig lijkt.
Whatsappfraude
Een hele bekende vorm van cybercrime is Whatsapp Fraude. Een hacker doet zich voor als een bekende (vriend, familie, vader of moeder). Ze doen alsof ze geen geld hebben en vragen jou een bedrag over te maken via een betaallink. Je maakt het geld over en dan blijkt dat je dit hebt overgemaakt naar een onbekend rekeningnummer.
Telefoontjes van Ministry of Justice
Word je gebeld door het Ministry of Justice, de National Police of de Dutch Supreme Court?Wanneer je een telefoontje ontvangt van het Ministry of Justice, dan word je gebeld door een onbekend 06-nummer. Er wordt een bandje afgespeeld in het Engels waarin iemand zegt dat je Burgerservicenummer wordt misbruikt of dat je betrokken bent bij criminele activiteiten.Het doel van dit soort telefoontjes is je door te verbinden met een 'agent'. Deze agent vraagt je geld over te maken naar een bepaald rekeningnummer, om op die manier je geld veilig te stellen.
Natuurlijk zijn er nog meer vormen van cybercriminaliteit. Dit is altijd in beweging. Zo heb je verschillende soorten cybercrime voor particulieren en cybercrime binnen bedrijven.
Hoe vaak komt cybercriminaliteit voor in Nederland?
In het jaar 2021 was 16,9 procent van de Nederlandse bevolking op de een of andere manier slachtoffer van cybercriminaliteit. Digitale oplichting en fraude was de meest voorkomende vorm van cybercrime, maar ook gehackt worden kwam vaak voor. In dit jaar werd het meest aangifte gedaan van phishing.
Wat zijn de gevolgen van cybercrime?
De invloed van cybercriminaliteit is groot. Dit geldt voor bedrijven en particulieren. Voor bedrijven geldt dat cybercriminaliteit vaak gepaard gaat met veel schade. Grote financiële schade doordat bepaalde data tijdelijk gegijzeld is, er professionals ingeschakeld moeten worden om dit ongedaan te maken of er losgeld betaald is voor het vrijgeven van de software of data.
Ook particulieren kunnen behoorlijk in de problemen komen. Er zijn talloze verhalen bekend van mensen die hun hele spaargeld hebben zien verdampen door cybercriminaliteit. Maar ook intieme foto’s die online worden geplaatst als je geen losgeld betaald.
Verder doet cybercrime ook mentaal iets met je, want je kunt er veel stress door krijgen en het vertrouwen in anderen en jezelf verliezen.
Wat moet je doen als je te maken hebt met cybercriminaliteit?
Krijg je op de een of andere manier te maken met cybercrime? Meld fraude altijd bij fraudehelpdesk.nl. En doe altijd aangifte. De politie kan niet elke zaak oplossen, maar als meerdere mensen aangifte doen, kunnen ze wel patronen herkennen. Hierdoor kan er gerichter onderzoek gedaan worden.
Jij weet misschien niet altijd hoe te handelen, maar de mensen achter deze website wel. Ze kunnen je haarfijn uitleggen en toelichten bij welke organisatie je het beste kan aankloppen om iets aan het probleem van cybercriminaliteit te doen.
Conclusie: bescherm jezelf tegen cybercriminaliteit
Cybercriminaliteit heeft een enorme impact op zowel bedrijven als particulieren. Wapen jezelf hiertegen door je software en besturingssysteem up-to-date te houden. Kies voor tweefactorauthenticatie, investeer in goede antivirussoftware en zorg altijd voor sterke wachtwoorden. Zorg dat je phishing leert herkennen, klik verder niet op onbetrouwbare links, controleer onbekende afzenders van e-mails en geef nooit zomaar aan iemand je persoonsgegevens.